SBUF (Svenska Byggbranschens utvecklingsfond) finansierar sedan 2013 ett utvecklingsprojekt ”Optimalt skydd av parkeringsdäck vid nybyggnad och renovering”. Projektet är nu inne på sitt sjätte år och har bland annat utvecklat en metod för val av optimalt beläggningssystem till P-däck. Projektet drivs av ett par konsultföretag samt en rad tillverkare, entreprenörer och fastighetsägare. NCC står som sökande part för projektet. Vi har tidigare berättat om projektet i Bygg & teknik nummer 8/16. I denna artikel presenteras den framtagna metoden för optimalt val av beläggningssystem mer ingående. Uppföljning av utlagda provytor tas också upp, och vi sammanfattar en del av projektets resultat som helhet. Projektets samtliga rapporter finns på SBUF:s webbplats www.sbuf.se.
Behov som projektet söker uppfylla
Det finns idag inga regelmässigt klara riktlinjer för val av ytskyddsbeläggning i parkeringsgarage. Syftet med projektet som helhet har därför bland annat varit att ta fram underlag för hur ett beläggningssystem på parkeringsdäck bör utformas, skyddas och underhållas på ett optimalt och ekonomiskt hållbart sätt. Nu har riktlinjer och kravspecifikation tagits fram, liksom beställarens hjälpverktyg för ett bra val av beläggningssystem. Metoden för val av beläggningssystem har vi döpt till P-BAPP (där P står för parkeringsdäck, B för beläggningssystem och APP för applikation). Inom ramen för projektet arbetar vi även för en provningsstandard för bestämning av slitstyrka mot dubbdäck.
Skador på P-däck och beläggningssystem
Parkeringshus och garage är mycket utsatta betongkonstruktioner som behöver skyddas mot i första hand klorider, åtminstone i Sverige och andra nordiska länder där vi använder mycket vägsalt under vintertid. Men även om parkeringsdäcket är ytskyddat kan skador uppstå på den skyddande beläggningen som sådan beroende på felaktigt val av system, undermåligt utförande och/eller försummat underhåll. Med användningen av projektets riktlinjer och P-BAPP kan denna typ av skador undvikas eller minimeras.
Uppföljning av provytor
Totalt 22 olika provytor har inom projektets ramar lagts ut på tre olika parkeringsdäck under perioden 2013 till 2015. De respektive parkeringsdäcken ligger i Kville Göteborg, Åkeshov Stockholm och på Baggen i Linköping. Utlagda provytor har följts upp årligen och dokumenerats.
Uppföljningarna under 2018 beskrivs mycket kortfattat nedan. Samtliga uppföljningar kommer ingå i den SBUF-rapport som tas fram för årets aktiviteter, det vill säga inom SBUF-projekt 13510.
Artikelförfattare
Ylva Edwards
Y E Materialteknik AB
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 8/18
Dela på:





