Det blir lätt lite idétorka när man har lite för många projekt igång samtidigt och ska sätta sig och skriva en ledare. Men på Roslagsbanan hem till Täby efter dagens arbetsinsatser ”inne i stan” kom jag på hur viktigt det är att transporterna till och från arbetet fungerar på ett bra och anpassat sätt. För mig handlar det inte bara om en nödvändig transport mellan hemmet och jobbet. Det är mer en stund då jag kan sätta igång tankeverksamheten igen efter en natts sömn, genom att läsa morgontidningen och titta igenom morgonens mejl (vid den tiden är det dock mest skräpmejl som det bara är att kasta). Eller att på Roslagsbanan hem igen samla tankarna efter en dags arbete och sortera dem i rätt fack för att inte glömma bort dem inför nästa arbetspass. Resan till och från jobbet är en del både av arbetet och av fritiden, och inte bara något trist som man helst vill kunna avklara så snabbt man kan.
”Viktiga beslut som fattades trots att
de ansågs som stolleprov visade sig vara
en guldgruva”
För en dryg vecka sedan var jag på ett intressant seminarium på IVAs avdelning för Samhällsbyggnad – Kollektivtrafik i expanderande städer och regioner. Min gode vän Peter Collin var moderator. Hur ska tåg, bussar, cyklister, gående och bilar samsas i den växande staden? Hur kommer de nya tunnelbanelinjerna som står i startgroparna att förändra kollektivresandet? Plötsligt kommer det vara enkelt att bo i Nacka och jobba i Solna. Vad kan vi lära av Köpenhamns växande tunnelbanesystem? Viktiga beslut som fattades trots att de ansågs som stolleprov visade sig vara en guldgruva – att besluta om en tunnelbana i Stockholm mitt under ett världskrig! Många kloka tankar kom säkert fram under några timmar på Grev Turegatan den kvällen – hoppas några också landar i kloka beslut.
Hemma i Täby ska en ny stadsdel för 20 000 boende byggas (jag kommer ha svårt att sluta kalla den för Galoppfältet) och när de flesta av dessa ska ta sig till jobbet så gäller det att kollektivtrafikbyggandet har hängt
med. Alla ska inte in till city, så att bara dra ut tunnelbanan från Mörby till Täby Centrum räcker inte. Många ska åka i andra riktningar också. Om vi drar Nackabornas tunnelbaneresa till Solna vidare till Täby så kommer plötsligt helt nya världar att öppnas! Men jag kommer nog ändå att fortsätta ta min Roslagsbana in till stan – men kanske byta till tunnelbanan till Solna vid Odenplan istället.
Se där, här fick jag lite intressanta uppslag till artiklar i Bygg & tekniks Infrastrukturtema i nr 5/2019! Annars kom jag väl egentligen inte fram till något viktigt i mitt letande i idétorkan efter en ledartext att få ihop!
Lars Hamrebjörk
lars@byggteknikforlaget.se