Bränder i parkeringshus – hinner byggreglerna med bilflottans snabba förändringar? Det kan man läsa på sid 42 i det här numret. Förändringar och anpassningar i samhället skapar nya utmaningar att lösa, samtidigt som de innebär att andra problem dyker upp och kräver en lösning.
Vi vill bort från koldioxidutsläppen när vi kör bil och köper en elbil. Något som politikerna uppmanar Men då uppstår andra problem som måste lösas. Var får jag tag i laddstolpar när batteriet börjar ta slut? Att bilar som står i parkeringshus kan börja brinna är inget nytt, utan har hänt sedan Hedenhös tid. Därför är byggkonstruktionen i parkeringshus anpassad för bränder – ”normala” bilbränder alltså. Men det är inte anpassad för en ny typ av bilar. En lösning av ett problem skapar nya problem.
Ett annat liknande problem är den ständiga utmaningen att minska koldioxidutsläppen och att vi då söker ny teknik och nya tillverkningsprocesser av material till byggnader, bilar och annat som behövs till det välstånd vi har skapat. Fokus ligger på att utveckla en miljövänligare tillverkningsprocess eller material. Man ”glömmer” att en förändrad teknik ofta innebär att man behöver andra råvaror, eller väldigt mycket mer, eller på ett annat sätt. Det kan ibland innebära att man blir beroende av att någon annan tidigare har gjort rätt val, eller att man krockar med andra intressen. Eller att miljötillståndsprocessen inte är anpassad för en ny teknik, ett annat råvarubehov eller någon mycket viktig process i den nya tillverkningsprocessen. Det är här problemen med cementtillverkningen i Slite hör hemma. Fokus har legat på att ta fram en så fossilfri tillverkningsmetod som möjligt och i stället har man hamnat i klammer med grundläggande tillståndsprocesser.
” …Man kan bara fråga sig
när och var man kommer
att stöta på patrull”
För att återgå dit vi började och elbilar som bekant drivs av batterier. Dessa batterier ska inom kort börja tillverkas i jätteanläggningen utanför Skellefteå. Och bråttom ska det gå! Elbiltillverkarna ropar efter batterier som ska lösa bilindustrins klimatproblem. I rask takt ska man därför hämta nya råvaror och energi från något håll. Och helst ska allt vara miljöanpassat och lätt åtkomligt. Man kan bara fråga sig när och var man kommer att stöta på patrull. Går vi ytterligare norrut så ska vi börja tillverka fossilfritt stål. En verklig utmaning, men även ett stort steg i rätt riktning mot ett bättre klimat för jorden. Vilket blir det stora problemet som oväntat dyker upp här?
Men det är kanske angenäma problem för läsarna av Bygg & teknik. Nya uppdrag för ingenjörerna och konsultföretagen. Hade allt varit enkelt så hade vi inte haft några jobb!
Lars Hamrebjörk
lars@byggteknikforlaget.se
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på:





