Brandskyddsnivån i parkeringshus har under senare tid diskuterats mer frekvent, då bilflottan påtagligt förändrats under de senaste åren. Då parkeringshus, nya som gamla, anpassas för omställningen uppstår frågeställningar om hur brandskyddet i dessa byggnader ska hänga med i bilarnas snabba utveckling. Några av frågeställningarna är; Hur står sig byggreglerna till den brandrisk som moderna bilar, exempelvis elbilar, innebär i parkeringshus? Och vidare, är riskbilden för moderna bilar likvärdig den äldre bilar med traditionell förbränningsmotor hänförts?
I takt med att miljömedvetenheten ökar på ett individuellt plan, och att samhället i stort tänker mer i hållbara banor, blir transportmedel med alternativa drivmedel allt vanligare i samhället. Transportmedel som bussar och bilar med elmotorer, gas med mera har ökat markant som följd av denna samhällstrend. Ökad förekomst av eldrivna fordon har också ökat efterfrågan på laddningsstationer vid parkeringsplatser. Ser man till nya installationer av laddningsstationer med ”typ 2” (vilken utgör EU-standard) de senaste 3 åren påvisar statistik att laddningsplatserna har ökat med mer än 400 procent [1], se figur 2.
Laddningsstationerna flyttar in i parkeringshusen
Tidigare har laddningsstationer vid parkeringsplatser primärt varit förlagda utomhus och det har endast funnits ett mindre antal placerade inomhus i parkeringshus. I och med ökningen av elbilar tenderar laddningsstationerna att placeras mer och mer inomhus vid parkeringar i slutna utrymmen både ovan och under mark eftersom de utvändiga parkeringarna inte räcker till för att täcka det utökade behovet.
Boverket ställer vidare också krav på att nybyggda parkeringshus ska utföras med laddningsstationer i och med EU-direktivet ”Ren energi för alla” [2]. Detta är ett av många politiska direktiv sprunget ur tanken om hållbarhet, som bidrar till omställningen från konventionella bilar till elbilar. Då det utöver det individuella planet även finns en drivkraft på ett politiskt plan är omställningen i det stora hela oundviklig. Detta antagande styrkes även av att samma direktiv kräver att befintliga byggnader (som ej är bostäder) som inhyser parkeringshus från och med 2025 retroaktivt ska förses med laddningsutrustning på parkeringsplatserna. Detta innebär att även vanliga parkeringsplatser i befintliga parkeringshus framöver i ännu snabbare takt kommer kompletteras med laddningsstationer. Elbilen är här för att stanna och kommer troligtvis i mångt och mycket konkurrera ut den konventionella bilen med förbränningsmotor. Frågan är inte om – utan när.
Norge ligger före Sverige i elbilsanvändandet vilket bidragit till att deras omställning med parkeringsplatser med laddningsstationer i parkeringshus har skett i större omfattning. I januari 2020 brann det i ett parkeringshus på Stavanger flygplats, där en större del av byggnaden kollapsade [3]. Initialt förmedlades att branden startat i en elbil varpå diskussioner om brandrisken kopplat till elbilar lyftes. Det visade sig senare att branden inte hade startat i en elbil, men det faktum att det föreligger osäkerheter kring brandriskerna med elbilar belystes i de diskussioner som fördes i samband med olyckan då åsikterna var många och varierande. I samband med olyckan och dess efterföljande diskussioner lyftes därav frågan; Hinner byggreglerna med i bilflottans snabba utveckling?
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/21.
Artikelförfattare:
Lucas Andersson, Briab
Fredrik Nystedt, Briab
Michael Strömgren, Briab
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på: