Karin Lundgren, professor i Konstruktionsteknik, har utvecklat en förenklad modell som visar hur bärförmågan påverkas i konstruktioner med rostande armering. När modellen användes på två broar i Stockholm, visade det sig att de inte behövde förstärkas, trots det till synes dåliga skicket. Trafikverket kunde spara drygt 30 miljoner kronor.
Varje år spenderar staten stora summor på att renovera och förstärka broar och andra betongkonstruktioner. I takt med
att klimatförändringarna bidrar till stigande temperaturer blir rostande konstruktioner dessutom ett allt större problem.
– Om vi kan visa att det går att renovera broarna istället för att döma ut dem helt, så sparar samhället mycket pengar. Miljön gynnas också när man slipper bränna ny betong. Dessutom finns det många vackra gamla broar som har ett stort kulturvärde.
Läs mer på: www.chalmers.se/sv/projekt/Sidor/Verktyg-för-bedomning-av-korroderade-broars-tillstand-och-livslangd.aspx






