Intresset för fasadbelysning har ökat markant de senaste åren. Förr brukade det mest handla om kyrkor och officiella byggnader som lystes upp, men nu exploderar intresset och vi ser allt oftare allt från hotellfasader, kontor, shoppingcenter ja, till och med lagerlokaler med fasadbelysning. Och det handlar inte längre om vita strålkastare som lyser upp, lösningarna blir alltmer sofistikerade och färg-
granna. Vid planeringen av fasadbelysning är det viktigt att tänka i flera lager: förgrund, bakgrund, perimeter och fokuspunkter. Fasadbelysning handlar lika mycket om att dölja det man inte vill ska ses, som att framhäva det som ska synas. Det gäller att jobba med, inte mot, byggnaden och använda linjer och struktur på ett kreativt sätt.
Brittiska acdc, som i Sverige levereras av Zumtobel Group, är en av världens ledande designers, tekniska utvecklare och leverantörer av fasadbelysning. När de nyligen deltog på belysningsevenemagent Urban Life Lighting i Stockholm gav de några viktiga frågeställningar att fundera över:
Sammanhang: Var finns byggnaden i stadsbilden? På vilket sätt passar den in i miljön? Inga byggnader är isolerade enheter, utan det gäller att ta hänsyn till omgivningen. Det ger en idé om vilken karaktär på fasadbelysningen som passar bäst för att skapa en intressant bild nattetid.
Färg: På vilket sätt kan färg användas för att förstärka eller framhäva struktur eller olika delar av fasaden?
Kontrast: Lek med ljus och skugga och fundera över var du kan installera fasadbelysningen så att produkter och kablar inte syns.
Kontroll: Med smart belysningskontroll kan du få ut max effekt med minsta möjliga energianvändning.
Kvalitet: Satsa på kvalitet. Gäller allt från produkt, ljusstråle, färg, konsistens och inte minst livslängd på produkterna. Det lönar sig i längden.
Människor: Ljusförorening är ett växande problem och det gäller att hitta en bra balans mellan belysning och mörker.