
Arkitektbron i Göteborg är en av fem finalister i kategorin Future Infrastructure i World Architecture Festival 2015.
Arkitektbron i Göteborg som ritats av arkitekt Erik Andersson är en av fem finalister i kategorin Future Infrastructure i World Architecture Festival 2015 – ett av världens största arkitekturevenemang där över 2200 arkitekter från 60 länder deltar. Vinnarna utses på en gala på Marina Bay Sands den 6 november i Singapore.
Under arbetet med Station Haga har idén om en ny permanent bro, endast för gångtrafik kommit upp. Tanken är att placera den som en länk mellan Haga Kyrkogatan och Arkitektgatan (därav namnet Arkitektbron) mellan de två befintliga broarna, Rosenlundsbron och Viktoriabron. Vallgravsstråkets har en stor potential som ett av stadens mest attraktiva vistelse- och gångstråk i öst-västlig riktning. Göteborgs stad arbetar aktivt med att rusta upp det i syfte att öka tillgängligheten i centrala Göteborg, utveckla dess befintliga kvaliteter och tillföra nya värden. Åtgärder som ingår i utvecklingsarbetet är bland annat upprustning och ombyggnad av byggnader, omvandling och förnyelse av stadsrummet. I detta ingår att öka tillgängligheten genom att öppna upp allmänna ytor för fotgängare för framkomlighet, vistelse och rekreation.
Bron skapar en publik plats vid strandkanten. För de som ska över bron så ger den generöst med yta samtidigt som rummet under bron förblir ljust och fyllt med vattenreflexer. Räcket av glas ger ett transparent uttryck som gör att barn kan se vattnet. Klätterbarheten minimeras. Räcket är 1200 mm, vilket anger att det handlar om en promenadbro som man leder cykeln över. Om man vill så kan parkytan terrasseras likt en amfiteater med en flytande scen på vattnet. Här kan man titta på teater, ett band som spelar, läsa en bok eller ha en picknick. Strandpromenaden ges utrymme att passera under bron. Kajen skär av bron med den inre cirkeln som tangent. Bron är inspänd både i kajen och i parken, men allt omkring är återställt för att ge ett visuellt intryck att bron svävar över vattnet. Belysningen är tänkt att integreras i brokroppen och består av lysdiodarmaturer med vitt ljus. Bron är tänkt att kunna värmas upp med varmluft för att göra den snöfri under vintern. Bron är extremt lätt och elegant tack vare att den är uppbyggd av kolfiber.
Dela på:





